sklonista
povjerenstva
koordinatori

Posjetite nas na:

fb yt twitter gplus

Pripćenje povodom brojnih spolnih stereotipa u aktualnim reklamnim kampanjama

ljubiteljicasapunicaWEBAktualno Europsko nogometno prvenstvo popraćeno je reklamnim kampanjama raznih proizvođača i pružatelja usluga u kojima se perpetuiraju spolni stereotipi i seksistički pristup. Saponia d.d. pojavila se s reklamom „Za blistavu Hrvatsku“ u kojoj su navijači isključivo muškarci koji putuju za svojim timom, dok kod kuće žena pere, sprema i čak oblači svom partneru čisti navijački dres; jedna konoba u Zagrebu je za vrijeme trajanja Eura 2016. uvela dodatnu besplatnu uslugu za isključivo „žensko društvo veće od tri osobe“ uz poruku „Ženama želimo ugodan boravak u našim konobama, a muškarcima dobar provod uz utakmice EP-a“; Kladionica Hrvatske lutrije objavila je jumbo plakate i on-line reklamu „Skini je!“ na kojoj je prikazana mlada žena u hrvatskom dresu sa mobitelom u ruci, a podnaslov na jumbo plakatima još glasi „Jedna za sve“, Vipnet poistovjećuje žene isključivo s ljubiteljicama sapunica.

Poštujući pravo oglašivača na kreativnost i slobodu izražavanja, pozivam ih da vode računa o načelima ravnopravnosti spolova te da u svojim reklamnim rješenjima ne koriste spolni stereotip prema kojem je nogomet isključivo muška igra isključivo za muškarce, budući da, iako uvelike zanemaren, postoji i ženski nogomet, Hrvatska ženska nogometna reprezentacija, brojni timovi žena koje se bave nogometom, kao i žene navijačice u javnom prostoru na tribinama ili u privatnom okruženju koje nogomet zanima. Jednako kao što postoje muškarci koje nogomet ne zanima.
 
SkinijeaplikacijaWEBStoga svaka reklama koja se temelji ili ističe oštru podijeljenost na javni prostor u kojem se isključivo muškarci bave nekom aktivnošću koja je, ili se smatra da jest od značaja za cijelo društvo, i privatni prostor doma u koji je smještena isključivo žena čija je uloga da se brine za čistoću odjeće, domaćinstvo ili djecu, te koju zanima jedino ograničeni svijet sapunica, osnažuje spolne stereotipe koji nisu u skladu s načelima ravnopravnosti spolova. Takvi spolni stereotipi u neskladu su s činjenicom da u suvremenom svijetu i žene i muškarci razbijaju te stereotipe, prelaze okvire tradicionalne podjele na „ženske“ i „muške“ poslove i aktivnosti i traže svoja prava na samostalan izbor. S načelima ravnopravnosti spolova nisu u skladu ni reklame koje koriste seksualne dvosmislenosti u kojima je žena objekt, poput navedene reklame Hrvatske lutrije, u kojoj se aludira na mobitel aplikaciju, ali se pozornost skreće na ženu porukama „Skini je“ i „Jedna za sve“. Problem iz aspekta ravnopravnosti spolova je tekstualna poruka u kombinaciji s prikazanom slikom koja sugerira odnose među ljudima. Seksizam je korištenje žene kao objekta koji uljepšava nešto što s njom kao osobom nema veze, objekta koji treba biti konzumiran gledanjem, uz poruke da je, ne aplikacija, već žena tu da ju se skine i da je ona jedna tu za sve.

Iz aspekta ravnopravnosti spolova poruke navedenih primjera su izrazito štetne jer spolni stereotipi i seksizam potiču konzumente na formiranje ili učvršćivanje postojećih diskriminirajućih stavova i obrazaca ponašanja.
 
Stoga, ponovo naglašavam i podsjećam sve oglašivače i medije da se putem reklamnih kampanji ne reklamiraju samo proizvodi i usluge, već i određene vrijednosti, koncepti, ideje vezane uz to što se odobrava, veliča i podržava kao uloga namijenjena muškarcima i uloga namijenjena ženama.
 
saponianavijaciWEBI na kraju želim izraziti zadovoljstvo činjenicom da javnost postaje sve osjetljivijom na seksizam i spolne stereotipe, a što je vidljivo iz reagiranja kao i pritužbi na takve sadržaje koje primamo od građana i građanki, te smatram da izražavanje javnog nezadovoljstva od strane što većeg broja gledatelja i gledateljica, čitatelja i čitateljica, odnosno potencijalnih korisnika/ca proizvoda i usluga, usmjereno direktno medijima i/ili oglašivačima, pozitivno utječe na mijenjanje neprihvatljive prakse širenja spolnih stereotipa i seksizma, a što se pokazalo i u slučaju reklame Saponie Osijek koja je, prema pisanjima medija, povukla reklamu upravo zbog vala negativnih reakcija. Pozivamo i druge oglašivače koji su ovdje navedeni ili koji tek namjeravaju izaći sa sličnim reklamnim sadržajima da temeljem očitog nezadovoljstva javnosti ovakvim pristupom te pogotovo sukladno načelima ravnopravnosti spolova i svojoj društvenoj odgovornosti postupe na isti način kao i Saponia tj. povuku, odnosno i ne objave, reklame temeljene na spolnim stereotipima i seksizmu.
 
Budući da su brojnim međunarodnim dokumentima koji su obvezujući za Republiku Hrvatsku (CEDAW, Pekinška platforma, Preporuke Vijeća Europe), kao i nacionalnim zakonodavstvom, spolni stereotipi prepoznati kao jedna od velikih prepreka za postizanje pune ravnopravnosti spolova, još jednom pozivamo medije i oglašivače da sukladno svojoj društvenoj odgovornosti poštuju načela ravnopravnosti spolova i prilikom kreiranja i odobravanja reklama vode računa o zakonskim odredbama i načelu ravnopravnosti spolova kao ustavne vrednote jer je svaki društveni čimbenik dužan u svom području učiniti sve kako bi se uklonila praksa koja predstavlja prepreku za ostvarivanje jednakih mogućnosti, jednakog statusa i jednake vidljivosti muškaraca i žena u svim područjima javnog i privatnog života.

Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova

Višnja Ljubičić, dipl.iur.

 

Priopćenje objavljeno u medijima:

Lokal.hr, 15.6.2016.

T-portal, 13.6.2016.

H-alter, 13.6.2016.

CroL, 13.6.2016.

Netokracija.com, 13.6.2016.

Gay.hr, 13.6.2016.

 

Vezane vijesti:

T-portal, 9.7.2016.

Večernji list, 9.7.2016.

Novi list, 4.7.2016. (Zadarski list, Glas Istre)

Civilnodrustvo.hr, 4.7.2016.

Tportal, 3.7.2016.

Politika plust, 3.7.2016.

Slobodna Dalmacija, 3.7.2016.

Net.hr, 3.7.2016.

Index.hr, 3.7.2016.

N1 TV, 3.7.2016.

Maxportal, 3.7.2016.

Direktno.hr, 3.7.2016.

Večernji.hr, 3.7.2016.

RTL, 3.7.2016.

Nacional, 3.7.2016.

I Sud časti HURA-e zaključio da se Saponia nije blistavo ponijela, Tportal, 16.6.2016.